Správná strava pro děti – jak by měla vlastně vypadat?

Když je dnes ten den dětí, rozhodla jsem se můj článek věnovat právě jim. Podívejte se na zásady stravování u dětí, které jim do života přinesou zdravý přístup nejen k jídlu, ale také svému tělu. Sama ještě děti nemám, ale v mém okolí je jich spousta a často vidím, jak zásadní chyby rodiče dělají. Mohli byste namítnout, že nevím  o čem mluvím, když sama děti nemám. 🙂 Ano, máte pravdu, ale přece jen se zkuste alespoň inspirovat mými doporučeními. Nemusíte být stoprocentní, ale je dobré být informovaní. 😉

 

  • Děti by měly mít pestrou a rozmanitou stravu, bohatou na ovoce a zeleninu, celozrnné potraviny, mléčné výrobky, ryby a drůbež.
  • Učte děti se nepřejídat, ale ani nehladovět – jíst by měly pravidelně 5-6x denně; velikost porce přizpůsobte jejich růstu, hmotnosti a pohybové aktivitě.
  • Děti potřebují kvalitní zdroje bílkovin (drůbeží a rybí maso, luštěniny, cereálie).
  • Několikrát denně dětem podávejte mléčné výrobky, přednostně polotučné.
  • Učte děti střídmosti v konzumaci cukru, sladkostí a slazených nápojů. Sacharidy by děti měly přijímat hlavně z cereálií, ovoce a zeleniny.
  • Nedosolujte již hotové pokrmy; sůl a solené potraviny dětem nabízejte jen výjimečně.
  • Naučte děti správnému pitnému režimu, měly by vypít alespoň 1,5 až 2,5 litry tekutin denně.
  • Učte děti zdravému způsobu života svým vlastním příkladem a aktivně se zajímejte o to, co jedí mimo domov.

Pro inspiraci:

Snídaně by měla tvořit 20-25% denního příjmu. Může to být například: snídaňové cereálie (ale vybírejte pečlivě, sledujte obsah cukru a tuku) s mlékem nebo jogurtem; pečivo s pomazánkou (ideálně tvarohovou, rozhodně ne majonézovou či „pařížák“:-), pečivo s máslem nebo margarínem, plátkem sýra nebo šunky a zelenina; šlehaný tvaroh s ovocem.

Dopolední i odpolední svačinka by každá měla tvořit 10% denního příjmu. Může to být například: jogurt; zelenina či ovoce; rohlík s máslem či margarínem a šunkou či sýrem; neslazený kefír.

Oběd tvoří 30-35% denního příjmu. Může to být například: dušené maso se zeleninou a rýží; zapečená ryba s brambory a sýrem; těstoviny s masem. Polévky preferovat typu vývar, v případě husté polévky, možno doplnit pečivem a jíst ji jako hlavní samostatné jídlo. Každé jídlo doplnit zeleninovým salátem.

Večeře by měla tvořit 15-20% z denního příjmu. Může to být například: pečivo s pomazánkou a zeleninou; zeleninový či těstovinový salát se sýrem či tuňákem, pečivo.

Přeji krásný den dětí! <3

S láskou,

B.