Když jste ve stresu, tak sníte na co přijdete nebo naopak nemáte k jídlu vůbec chuť?

Každý se někdy dostane do stavu, kdy mu není psychicky dobře. Může to být stres v práci, v partnerství, životní nejistota, zklamání, smutek, nemoc. To vše se podepisuje velmi silně na naší psychice. Každý z vás si jistě takovými pocity prošel nebo možná právě teď prochází. V těchto chvílích se často dostaneme do stavu, kdy nám na sobě příliš nezáleží. Možná si dokonce říkáte, že jste k ničemu, že život je k ničemu nebo že nedává smysl, že se ženete za něčím, co ani nevíte, jestli chcete, nedoufáte v lepší zítřky, přežíváte… Krátkodobě je to přirozené, normální, a stává se to téměř všem. Problém ovšem nastává, kdy se z takového stavu stane váš běžný, normální způsob života.

V takovém období se většinou změní i náš přístup k jídlu. Velmi často se mluví o tzv. přejídání se z důvodu emočního hladu. Málokdo ale mluví o nechutenství k jídlu, které je také velmi časté a stejně nebezpečné. Pokud se v stavu smutku či stresu přejídáte, ubližujte svému tělu stejně tak jako pokud mu živiny nedáváte. Obojí má v sobě stejný základ. Nezáleží vám na vašem těle. Nezáleží vám na sobě. Je vám jedno, jestli má dostatek živin a může tak dobře fungovat nebo jestli ho zaplácnete nesmyslným množstvím či druhém jídla a jestli je vůbec schopné ho zpracovat. V tomto období je vám pravděpodobně i úplně jedno, jestli tloustnete anebo přicházíte o svalovou hmotu. Chuť ke cvičení je minimální, spíš žádná. Vždyť je to jedno, jak vypadám, stejně se cítím hrozně… Je to nebezpečný způsob myšlení a pokud u vás přetrvává delší dobu, určitě doporučuji vyhledat odbornou pomoc. Pokud tento pocit znáte nárazově, občas, můžou vám pomoct následující tipy.

  • Začněte zvenčí. Nepodceňujte sílu péče o sebe. Dbejte na každodenní hygienu. Používejte pečující krémy, natírejte po koupeli celé tělo, pokud jdete do společnosti, použijte makeup, upravte si vlasy, nehty, oblečte si čisté, hezké oblečení. Nezanedbávejte svůj vzhled a tělo! Pro někoho se to může zdát jako banalita či samozřejmá věc, ale lidé, kteří zažili pocity popsané výše vědí, že i tyto základní věci jsou mnohdy těžce proveditelné a vyžadují značné úsilí. Pokud chcete svůj lepší pocit dostat na vyšší level, použijte červenou rtěnku či hezký šperk, kupte si nový kousek oblečení, kterým obohatíte svůj šatník a lepší pocit sama ze sebe.
  • Zacvičte si. Je to možná to poslední, co chcete v takovém stavu dělat. Ale věřte mi, že pomůže. Stačí 5 minut protažení. Lehká jóga, 5 Tibeťanů, procházka. Nemusíte podávat hodinové výkony budující fyzickou kondici. Nyní jde o posílení psychické kondice. Jakmile dáte svému tělu něco navíc, dostaví se okamžitě pocit, že jste pečovala sama o sebe a o to lépe vám bude.
  • Buďte kreativní, dělejte cokoliv, co vám pomůže cítit se líp, užitečněji. Kreslete si (já jsem si v poslední době oblíbila vykreslování mandal), čtěte si, dívejte se na dokumenty o cestování, plánujte dovolenou (i když se na ni třeba ani nechystáte) uklízejte (fyzická aktivita – úklid v domě = úklid v životě), procházejte se po přírodě, natrhejte kytici, kterou vyzdobíte dům, fotografujte, dělejte cokoliv, co vám dá pocit pohody a podpoří váš pocit, že žijete.
  • Jídlo. Kámen úrazu. Zdá se býti příčinou, tím hlavním k řešení, ale je to pouze důsledek toho, jak se cítíte uvnitř. Ať už jste ve fázi přejídání se nebo nechutenství, obojí není dobře. V případě přejídání si představte, jak se budete cítit, pokud danou věc sníte. Opravdu vám bude lépe? Nebo se budete cítit ještě hůř protože propadnete do kolotoče sebevýčitek? Zkuste to odložit na deset minut. Pokud i za deset minut budete mít pocit, že je to to správné, snězte to. Ano, čtete dobře. Prostě to snězte. A pak si zapište, jak se cítíte. Opravdu se cítíte líp? Připomínejte si tyto pocity, pokud zase budete mít chuť vyjíst celou ledničku. Místo jezení zkuste jeden z výše uvedených tipů. Zaměstnejte svou mysl a emoce něčím jiným než jídlem.
    V opačném případě, pokud nemáte k jídlu vůbec chuť, je dobré mít předem připravený přehled jednoduchých jídel, které máte ráda a ty si dát. Může to být chleba s máslem a rajčetem, sushi, mix zapečené zeleniny, cokoliv. Mělo by to být rychle připravitelné, případně se dalo se to koupit hotové, protože v těchto stavech se vám nebude chtít vařit nic složitého. I samotné ukrojení chleba je často záležitost odhodlání. Důležité je, do těla něco dostat. A pokud si na daném pokrmu alespoň trochu pochutnáte, pomůže to také psychice.

Jak už jsem uvedla výše, není to nic neobvyklého a téměř všichni si tím sem tam projdeme. Ale není dobré brát to na lehkou váhu. Řešení je samozřejmě mnohem hlouběji, ale obecně vychází z péče sama o sebe. U té to začíná a ta nám pomůže dostat se ze začarovaného kruhu smutku, pocitu neštěstí a bezmoci a zejména zabrání ubližování a zanedbávání sebe samé. Emoční hlad a přístup k jídlu v náročném životním období je jedno z hlavních témat v mém novém programu Uzdravte svůj přístup k jídlu, a tak se k němu ještě jistě brzy ve svých článcích vrátím.

Přeji pohodové dny s dobrým pocitem a životní radostí 🙂

S láskou, B.