Jak se stravovat, když jste nemocní?

Ano, i na mě došlo. Již 14 dní se potýkám s nepříjemným nachlazením a kašlem. A nevím jak vy, ale vždy se to na mně projeví nechutenstvím, ztrátou radosti z jídla, neochotou si cokoliv chystat (stejně nic necítím) apod. To ale může našemu tělu spíše ubližovat než nám pomáhat s danou nemocí bojovat.

A jak se tedy stravovat, abychom tělu dodali potřebné živiny, abychom neztráceli pečlivě vydobyté svalstvo a nedejbože ještě nedostatkem pohybu a vyvážené stravy nepřibrali?

Přináším Vám 4 hlavní tipy, jak na to.

1. Jezte méně, ale častěji

Když jste nemocní, nemáte tolik hlad a hlavně chuť. Přesto tělu musíte dodávat potřebnou energii, aby se s nemocí vyrovnalo. Jezte klidně každé dvě hodiny, menší porce. Ideální jsou jogurty či jiné zakysané výrobky pro doplnění bakterií pomáhající správnému trávení, anebo si dejte kousek sýra, šmakoun, cottage, samozřejmě ovoce a zeleninu či sušenku apod. Hlavně nehladovějte. Ideálním pokrmem v době nemoci jsou také polévky. Poctivý vývar či luštěninové, krémové.. V podstatě jakékoliv – jen ne instantní!

2. Jezte sacharidy

V průběhu nemoci nám chybí energie. A tu najdeme kde? V sacharidech. Preferujte komplexní – rýže, celozrnné těstoviny, pečivo apod. Ale nemusíte se vyhýbat ani těm jednoduchým, a to zejména ve formě ovoce, které Vám navíc dodá i potřebnou vlákninu a vitaminy.

3. Jezte více zeleniny a ovoce

Tato rada Vám asi přijde jasná jako facka, ale opravdu ji dodržujete? 🙂 Ideální je denně sníst cca 200 g ovoce a 400 g zeleniny a v době nemoci to můžeme ještě navýšit, abychom pomohli tělu zatočit s nemocí a posílit imunitu. U zeleniny si dávejte pozor, ať není pouze v syrovém stavu, mohla by Vám zatížit trávení.

4. Dodejte tělu dostatek tekutin

Tělo potřebuje k regeneraci nejen dostatek živin, ale také hodně tekutin, protože jich spoustu vypotíte. Ideální jsou samozřejmě čaje, například zázvorový, který má antibakteriální a protizánětlivé účinky. Dobré jsou ale i různé směsi sypaných čajů proti nachlazení či kašli.

Další variantou vhodné tekutiny jsou ovocné či zeleninové šťávy, které Vám dodají také potřebné vitamíny a vlákninu a samozřejmě též cukr potřebný k dodání energie.

 

Takže shrnuto, vyhýbejte se hladu, jezte menší porce – ale častěji, nebojte se sacharidů, zvyšte příjem ovoce a zeleniny a dodržujte pitný režim. A samozřejmě musím dodat: nespěchejte na sebe a dopřejte si odpočinek.

 

A ideálně – ať se Vám nemoci vyhýbají 🙂

 

Od PC se spoustou kapesníků a horkým čajem, Vaše Barbora 🙂